Pakketbezorgers doen hun best om uw pakketten op tijd af te leveren. Toch kan het weleens voorkomen dat een pakket zoek raakt of niet bezorgd wordt. Wat moet u in dit geval doen? Welke rechten heeft u als koper? En welke stappen kunt u nemen? Dat vertellen we in deze blog.

Wie is verantwoordelijk voor de zending?

Veel mensen denken dat de pakketdienst verantwoordelijk is voor de pakketzending. En nemen contact op met de pakketdienst als een pakket niet bezorgd is. In het geval van vermissing neemt u altijd contact op met de verkoper. U heeft een koopovereenkomst gesloten met de verkoper waarin staat dat de verkoper uw bestelling in goede staat moet leveren.

Als er bij de pakketdienst iets fout gaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. Zij nemen contact op met de pakketdienst. De verkoper heeft namelijk een vervoersovereenkomst met de pakketdienst.

Bezorgd bij de buren

Is uw pakket bij de buren bezorgd? Dan krijgt u een briefje in de brievenbus waarop staat waar uw pakket is afgeleverd. Zeggen de buren dat ze niks hebben ontvangen? Dan gelden er een aantal regels.

Hebben uw buren voor ontvangst getekend? Dan bent u verantwoordelijk voor de bestelling zodra deze is bezorgd. Hebben uw buren niet getekend? Dan is de verkoper verantwoordelijk en moet u contact opnemen met de webwinkel.

Heeft u tijdens het bestellen aangegeven dat het pakket bij de buren afgeleverd mag worden? Dan bent u zelf verantwoordelijk voor het pakket, ook bij vermissing. Heeft u niets aangegeven dan is de verkoper verantwoordelijk voor de levering. Ook als uw pakket zoek is geraakt na bezorging bij de buren.

Geld terug

De winkelier is in bijna alle gevallen verantwoordelijk voor uw zending.  De winkelier is verplicht om het aankoopbedrag terug te betalen als het pakket kwijt is. De verkoper is niet verplicht om het product nog een keer te verzenden.

Retourzendingen

Heeft u uw bestelling ontvangen maar is het niet helemaal wat u verwacht had. Dan kunt u uw zending retourneren. In dit geval bent u zelf verantwoordelijk voor de zending van uw pakket. Ook als het pakket zoek raakt. Wilt u er zeker van zijn dat uw zending bezorgd wordt? Dan kunt u kiezen voor aangetekend versturen. Deze dienst is wel duurder dan normale pakketverzending.

Tip!

Of uw pakket wel of niet is geleverd. In Nederland heeft u dankzij de Wet koop op afstand het recht om binnen twee weken de koop ongedaan te maken.

Is uw pakket kwijt of niet bezorgd? Neem dan altijd contact op met de verkoper. Zij zijn verantwoordelijk voor uw zending en moeten ervoor zorgen dat er een onderzoek komt naar uw pakket.